Magandang Arau! ^.^


U must be thinking, what the hell does that mean? Actually it just simply means: good day, one of the way for the Philippines to greet each other. So, Magandang Arau everyone!! :)

Total Pageviews

Followers

Monday, October 5, 2015

Muka putih, hati hitam.

Aku pantang bila ditegur pasal pengurusan wang. Kenapa? Sebab aku bukan jenis yang meminta. Cuma bila betul-betul perlu, baru aku minta. Kalau sudah tiada duit, baru aku minta. Selagi aku boleh berdikari, aku berdikari.Tapi aku selalu ja dengar mulut-mulut sumbang yang cakap aku manja, boros, suka hati minta duit. Kau nda berada dalam situasi ku jadi jangan cakap.

Hanya sebab kononnya dia nampak aku post gambar ku di media sosial memakai baju yang berbeza-beza, aku dia label sebagai boros. Padahal aku jarang sekali beli pakaian baru. Kalau beli pun bukan yang berjenama macam dia sebab aku tau kemampuan aku. Pakaian, ku, barang-barang aku, kebanyakannya orang lain bagi. Baju kurung, T-shirt, kasut sukan, seluar, you name it. Ada yang lecturer bagi, ada yang kawan bagi, ada yang guru sekolah bagi, ada yang boss bagi. Tu lah, suka berprasangka buruk pasal orang. Hati bila hitam kita buat cmna sekali pun yang buruk juga dia nampak.

Lepastu bising cakap aku kaya. Elaun RM595 sebulan. Choiii.. Kau dulu study duduk dalam asrama. Transport pun nda perlu, boyfriend pula kaya, elaun kau jauh lebih tinggi daripada aku. Aku? Aku duduk luar, kena sewa rumah, ada transport, mana kayanya? Tapi part ni memang aku silap. Sebab aku duduk luar. Apa boleh buat. Dulu ingatkan aku sudah ada rumah untuk tinggal bersama kononnya bakal suami, tapi jodoh nda panjang, mau buat cmna. He left and it's not like I can easily move in maktab balik. Ya, memang aku salah menilai lelaki. Yang itu aku kena akui. Lepastu bising lagi cakap yang aku 'mau sangat ada kereta'. Tolong lah. Aku memang perlu kereta. Kau expect aku g skolah pakai apa? Basikal? Kau ingat jarak dari Tambun p Kampar berapa? 5km? Aku pernah cycle dari Kampar balik Ipoh. Tu pun ambik masa 2 jam lebih. Jadi kau expect aku p mengajar bawa ABM cycle 2 jam lebih setiap awal pagi then balik petang? Sudah ada transport mestilah mau pakai petrol. Petrol satu hal, maintenance lagi satu hal. Masa aku perlu semua tu, aku minta idea daripada family, ada ka yang mau bantu? Last last I had to crack my own head utuk selesaikan this problem? Kau ada tanya cmna aku solved? Tiada.

Bila tayar aku meletup, enjin nda mau hidup, wiring masalah, bumbung kereta nda mau tutup, roadtax kena bayar, ada aku minta kau duit? Ada aku minta duit parents? TIADA. Kau ingat benda tu murah? Ribu kena pakai. Aku ikut perut sebab perlu pakai duit, aku tebalkan muka pinjam duit sana sini, aku jual barang-barang yang mana dapat jual. Yang tu ada kau nampak> Ada kau fikir? Tiada.

Aku balik sini kau ingat tiada kos? Hantar barang semua free? Kau ingat barang aku selama 6 tahun duduk di perantauan ni sikit? Sehelai sepinggang? Apa kau ingat kos hantar kereta balik sepuluh sen? Ale utoh! Benda tu semua ada aku minta duit parents? TIADA. Aku jual lagi barang aku, aku pinjam lagi duit orang sebab aku ndamau susahkan family. Tapi ada kau tanya? Kau langsung nda tanya cmna aku angkut segala barang tapi ko senang lenang cakap aku boros. Seriously, kau nda akan faham sebab kau kaya. Kereta pun nda perlu bayar, ada gaji sendiri, ada lagi duit dari kebun, tinggals ama family. Duit beribu di poket, rilek la kan mau cakap orang. Aku selalu tolong orang bukan sebab aku banyak duit, tapi sebab I know how it feels like to have nothing. Bila aku ada setakat RM3 di dompet, aku ingat lagi, aku tetap belanja kawan aku roti sebab dia sudah langsung tiada duit. Kau nda pernah kerja McD macam aku, berbasikal dari maktab ke tempat kerja. Kau nda pernah kerja Starbucks macam aku. Kau nda pernah ajar tuition macam aku. Kau nda pernah kerja driver macam aku. Kau nda pernah merasa kehilangan weekend macam aku sebab aku kerja dari Isnin sampai Ahad. Sampai orang tegur, 'kau tiada life ka, Lala?' Orang cakap kononnya kagum dengan aku sebab berdikari tapi nampaknya diorang ja boleh nampak semua usaha aku tu. So aku memang rasa kau nda layak mau cakap pasal aku. Kau nda pernah jadi vegetarian berbulan lamanya sebab duit kau nda cukup makan. Kau kurus sebab ko diet, aku kurus sebab duit makan nda cukup. Nampak beza kita di situ?

Ingatkan bila balik hometown, senang la sikit. Boleh bermanja dengan family lepas 6 tahun duduk di perantauan. Tapi to be honest, I wanted to stay in West Malaysia instead haritu. Tapi daddy suruh balik. Kalau nda, nda juga kau menyampah tengok muka aku kan? Rasa macam mau move out ja. Berdikari like how I used to. Sakit hati dengar komplen yang 'kaya bha ko ni, belilah makanan sendiri, barang sendiri'. Uinah, aku aminkan ayat kau. Satu hari, beb. Satu hari. Habis ja belajar, aku akan cepat-cepat cari kerja. Cari duit makan sendiri. Kau tunggu. Cuma ingat, semua benda ni duniawi. Bila-bila Tuhan mau ambil hak Dia, Dia akan ambil. Jangan riak mengata orang. Yang aku tau, aku akan ingat siapa yang ada saat aku jatuh, siapa yang tolong aku saat aku tiada duit pun mau makan.

0 amazing thoughts:

Post a Comment

Post your thought!